Aankomende evenementen

Filteren op: ''Discipline: Piano'

Jed Wentz & Artem Belogurov
mei
15

Jed Wentz & Artem Belogurov

Melodrama & De Rattenvanger van Hamelen

‘Melodrama’ – een combinatie van muziek en gesproken en ook wel gezongen dialoog – geeft niet alleen een zekere gevoelslading aan, maar is ook een bepaalde vorm van voordracht en presentatie, een kunstvorm, die opgang deed vanaf de 18de tot aan begin 20ste eeuw. Muziekhistoricus en voordrachtskunstenaar Jed Wentz, verbonden aan de Universiteit van Leiden en het Festival Oude Muziek Utrecht, is al langere tijd geboeid door de kenmerken van deze traditie in de voordrachtskunst. Bestuderen van archiefmateriaal is één ding, maar voor een beter begrip is het zelf beoefenen van deze presentatie-techniek een vruchtbare en verhelderende aanvulling op dit muziekhistorisch onderzoek.

Op deze zoektocht vond Jed Wentz fortepianist Artem Belogurov op zijn weg en samen hebben zij illustratief materiaal gevonden rondom het oude verhaal van de Rattenvanger van Hamelen, om er een CD van samen te stellen met een selectie van melodrama’s en solo pianomuziek: ‘The Pied Piper of Hamelin’.

De Rattenvanger van Hamelen
De Rattenvanger van Hamelen is als een sprookje door de gebroeders Grimm in de 19de eeuw bekend geworden en is zo gaan behoren tot de schat aan volksverhalen, die Europa rijk is, veelal met een opvoedkundige boodschap – een verhaal met een moraal, zoals in dit geval kan zijn: ‘verbreek geen eenmaal gedane belofte’.

Historische gebeurtenis
In een stadskroniek van Hamelin, een stadje in Westfalen aan de rivier de Weser, uit 1384 is te lezen: ‘Het is 100 jaar geleden dat onze kinderen de stad verlieten’. Er zou zich in 1284 een tragedie hebben voorgedaan, waarbij een groep van 130 kinderen spoorloos zou zijn verdwenen. In de eeuwen daarna zijn tal van mogelijke oorzaken genoemd: een epidemie als de pest, een kinderkruistocht, hypnose dan wel een vlaag van massapsychose of een psychogenetische neurologische aandoening (dansziekte) of de verleiding door ronselaars, op zoek naar nieuwe bewoners voor de onderbevolkte streken in Oost-Europa, zijn maar een aantal van de geopperde verklaringen voor deze mysterieuze verdwijning.

Een terugkerend thema
Bij de gebroeders Grimm en bij Goethe is de sage literair vastgelegd en door Hugo Wolff op muziek gezet. Het thema bleef ook in de 20ste eeuw populair, terug te vinden in TV series, als ‘Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?’; in Suske en Wiske als de Flierende Fluiter; in de popmuziek bij Queen en Led Zeppelin; bij Walt Disney en op Netflix. Het verhaal raakt aan nog altijd actuele thema’s als pandemie, bestuurlijke onbetrouwbaarheid, migratie en ontheemding.

The Pied Piper of Hamelin in het Luther Museum
Jed Wetz en Artem Belogurov nemen u mee in een meeslepende serie melodramatische scenes, zoals het publiek gewend was gepresenteerd te krijgen wanneer er een Melodrama was aangekondigd – ook vastgelegd op CD door Brilliant Classics.

Dit concert is onderdeel van de Geelvinck Salon, een maandelijkse reeks kamermuziekconcerten georganiseerd door Museum Geelvinck, beheerder van de grootste collectie historische piano’s in Nederland.

Evenement bekijken →
Maripepa Contreras & Elizabeth Fadel
mrt.
18

Maripepa Contreras & Elizabeth Fadel

Classical meets choro

Elizabeth Fadel, piano, en Maripepa Contreras, hobo, presenteren een concert met klassieke muziek die wordt gespeeld in de Braziliaanse muziekstijl: Choro. Choro betekent letterlijk huilen. Aanvankelijk stond het voor de Braziliaanse manier waarop de Europese muziek, zoals walsen, polka's maar ook tango's, werden gespeeld door de straatbandjes aan het eind van de vorige eeuw in Rio. Zij maakten de harde polka tot een gevoelige melodie met uithalen, vandaar vermoedelijk de naam. Stel je voor dat Bach naar Brazilië gaat – dan heb je de klassieke muziek met Braziliaanse ritmes.

Maripepa Contreras

Hobo, Hét instrument dat wereldwijd het vaakst en het langst de noot A heeft gespeeld, die noot waar haarfijn naar geluisterd wordt aan het begin van elk concert. Hét geluid waarop een heel orkest zich schrap zet. Op school leren we: "De hobo is een houten blaasinstrument met een dubbel riet. Het instrument kenmerkt zich door zijn warme, maar doordringende geluid." En dan heb je de bezwerende improvisaties van Maripepa Contreras Gámez nog niet gehoord! Zij is een geval apart op de best mogelijke manier: Spaanse roots, klassiek geschoold, nu met een jazz-opleiding en met een passie voor Braziliaanse muziek. Zij is één van de weinige jazzhoboïsten ter wereld en actief in zowel de klassieke als de jazzwereld. Zij komt uit Spanje waar haar klassieke-opleiding volgde. Ze speelde daarna in diverse orkesten en won ook verschillende prijzen. In 2015 verhuisde zij naar Amsterdam om de jazz bachelor te doen aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij heeft opgenomen met Ernesto Aurignac Orchestra, Magda Mendes, Javier Ojeda, Matthias Van den Brande, Lionel Ziblat, enz. Zij heeft opgetreden met orkesten zo als: Het Promenade Orkest, Nationaal Symfonisch Kamerorkest, De Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso’, Orquesta de Córdoba, Orquesta Sinfónica Provincial de Málaga, Orquesta Joven de Andalucía, academy of Metropole Orkest, Nationaal Jeugd Orkest, Orquesta Ciudad de Almería, enz. Op dit moment wijdt ze zich volledig aan muziek als performer, componist, arrangeur en geeft ze zowel online als onsite hobo jazz lessen.

www.maripepacontreras.com

Elizabeth Fadel

Multi-instrumentalist en componist begroet als een wonderkind op de piano binnen enkele maanden nadat ze het instrument als een 7-jarige aanraakte, Elizabeth Fadel is naar voren gekomen als een prima klassieke pianist, maar onderscheidde zich ook door tango-, rock-, Braziliaanse en Latijnse stijlen te spelen ook. Elizabeth, geboren in 1985 in Curitiba, Brazilië, begon piano te studeren bij haar moeder en probeerde later andere instrumenten zoals gitaar, viool, melodica en klavecimbel. Een professionele carrière begon in 2005 nadat hij bachelor was in muziektherapie en zich bij verschillende uitvoerende groepen voegde als pianist, klavecinist en organist. Op 25-jarige leeftijd verhuisde Elizabeth naar Nederland om bachelor te worden in klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en later pianoleraar van Braziliaanse muziekschool in Rotterdam. Elizabeth Fadel heeft lesgegeven, touren en opgenomen in Europa en Brazilië. Spelen met muzikanten van over de hele wereld versterkte Elizabeth's meest voortreffelijke vaardigheid als muzikant: een vrije crossover tussen genres. Tegenwoordig deelt Elizabeth Fadel podia en studiosessies met muzikanten zoals Hamilton de Holanda, Paulo Moura, Toninho Ferraguti, Carlinhos Vergueiro, Renato Borghetti, André Abujamra, Dimos Gouduralis, Lea Freire en de groep Boca Livre.

www.elizabethfadel.com

Evenement bekijken →
Duo Lind’n Kelder
feb.
25

Duo Lind’n Kelder

Duo Lind'n Kelder zal werken spelen van hun album ZBOP! met stukken die voor hun geschreven zijn. Wat je hoort is hedendaagse muziek in een klassieke setting, maar zonder de beperking van het hokjes-denken. In ‘ZBOP!’ komt alles samen; samengaan van rock, improvisatie en tonale eigentijdse muziek; poëtisch, uitputtend, virtuoos, kleurrijk, prikkelend, rustig, mysterieus, origineel, vervreemdend, kortom: uitdagende muziek.

Saxofonist Johan van der Linden en pianist Henry Kelder ontmoetten elkaar in 2007 op het conservatorium van Arnhem en sindsdien vormen ze een duo.

Johan was jarenlang primarius van het wereldberoemde Aurelia Saxofoonkwartet en Henry was destijds nog correpetitor aan het Koninklijk Conservatorium voor de saxofoonklas. Veel repertoire ging door hun vingers, maar voornamelijk nieuwe composities die speciaal voor hun zijn geschreven. Het duo trad op in Europa en China. In 2020 brachten ze het flitsende album ZBOP! uit met louter voor hun gecomponeerde werken. Henry Kelder schreef meerdere werken voor Johan waaronder 3 soloconcerten, ZBOP! en Song for you.

Evenement bekijken →