Aankomende evenementen

Filteren op: ''Locatie: Luther Museum Amsterdam'

ArteVita Strijkers Ensemble & Arthur Rusanovsky
jun.
12

ArteVita Strijkers Ensemble & Arthur Rusanovsky

Arthur Rusanovsky, geboren in Nederland met Russische ouders, staat als solist in de schijnwerpers en zal de mooiste muziek vertolken begeleid door het ArteVita Strijkers Ensemble . Een programma vol met lyriek, virtuositeit, volksmuziek, wereldmuziek en eigen composities en arrangementen. 

ArteVita Strijkers Ensemble

ArteVita is een jong en enthousiast ensemble dat actief is sinds 2015. Met 160 uitvoeringen per jaar zijn zij erg goed op elkaar ingespeeld en hebben zij een afwisselend en groot repertoire op het programma staan. Zij hebben vele concerten in Nederland en het buitenland gegeven, waaronder een tournee in London, Zwitserland, België en Duitsland. 

Het ArteVita ensemble bestaat uit 5 leden. Julia Rusanovsky, geboren in Nederland met Russische ouders, is de artistieke leider en primarius van het ensemble. De Sloveense Ana Vasic is de 2e violiste, Portugese Sofia Espiga Fonseca is de altvioliste en Argentijnse Melina Montes Moretti is de celliste.

Arthur Rusanovsky

De solist van het ensemble, violist Arthur Rusanovsky, is een jonge talentvolle opkomende ster. Met zijn charismatische karakter en virtuoos vioolspel, kan hij velen ontroeren. Arthur’s recente activiteiten waren onder andere het soleren met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Magdeburgische Philharmonie in Berlijn. 

Dit concert is onderdeel van de Geelvinck Salon, een maandelijkse reeks kamermuziekconcerten georganiseerd door Museum Geelvinck, beheerder van de grootste collectie historische piano’s in Nederland.

Evenement bekijken →
Jed Wentz & Artem Belogurov
mei
15

Jed Wentz & Artem Belogurov

Melodrama & De Rattenvanger van Hamelen

‘Melodrama’ – een combinatie van muziek en gesproken en ook wel gezongen dialoog – geeft niet alleen een zekere gevoelslading aan, maar is ook een bepaalde vorm van voordracht en presentatie, een kunstvorm, die opgang deed vanaf de 18de tot aan begin 20ste eeuw. Muziekhistoricus en voordrachtskunstenaar Jed Wentz, verbonden aan de Universiteit van Leiden en het Festival Oude Muziek Utrecht, is al langere tijd geboeid door de kenmerken van deze traditie in de voordrachtskunst. Bestuderen van archiefmateriaal is één ding, maar voor een beter begrip is het zelf beoefenen van deze presentatie-techniek een vruchtbare en verhelderende aanvulling op dit muziekhistorisch onderzoek.

Op deze zoektocht vond Jed Wentz fortepianist Artem Belogurov op zijn weg en samen hebben zij illustratief materiaal gevonden rondom het oude verhaal van de Rattenvanger van Hamelen, om er een CD van samen te stellen met een selectie van melodrama’s en solo pianomuziek: ‘The Pied Piper of Hamelin’.

De Rattenvanger van Hamelen
De Rattenvanger van Hamelen is als een sprookje door de gebroeders Grimm in de 19de eeuw bekend geworden en is zo gaan behoren tot de schat aan volksverhalen, die Europa rijk is, veelal met een opvoedkundige boodschap – een verhaal met een moraal, zoals in dit geval kan zijn: ‘verbreek geen eenmaal gedane belofte’.

Historische gebeurtenis
In een stadskroniek van Hamelin, een stadje in Westfalen aan de rivier de Weser, uit 1384 is te lezen: ‘Het is 100 jaar geleden dat onze kinderen de stad verlieten’. Er zou zich in 1284 een tragedie hebben voorgedaan, waarbij een groep van 130 kinderen spoorloos zou zijn verdwenen. In de eeuwen daarna zijn tal van mogelijke oorzaken genoemd: een epidemie als de pest, een kinderkruistocht, hypnose dan wel een vlaag van massapsychose of een psychogenetische neurologische aandoening (dansziekte) of de verleiding door ronselaars, op zoek naar nieuwe bewoners voor de onderbevolkte streken in Oost-Europa, zijn maar een aantal van de geopperde verklaringen voor deze mysterieuze verdwijning.

Een terugkerend thema
Bij de gebroeders Grimm en bij Goethe is de sage literair vastgelegd en door Hugo Wolff op muziek gezet. Het thema bleef ook in de 20ste eeuw populair, terug te vinden in TV series, als ‘Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?’; in Suske en Wiske als de Flierende Fluiter; in de popmuziek bij Queen en Led Zeppelin; bij Walt Disney en op Netflix. Het verhaal raakt aan nog altijd actuele thema’s als pandemie, bestuurlijke onbetrouwbaarheid, migratie en ontheemding.

The Pied Piper of Hamelin in het Luther Museum
Jed Wetz en Artem Belogurov nemen u mee in een meeslepende serie melodramatische scenes, zoals het publiek gewend was gepresenteerd te krijgen wanneer er een Melodrama was aangekondigd – ook vastgelegd op CD door Brilliant Classics.

Dit concert is onderdeel van de Geelvinck Salon, een maandelijkse reeks kamermuziekconcerten georganiseerd door Museum Geelvinck, beheerder van de grootste collectie historische piano’s in Nederland.

Evenement bekijken →
Menno van Delft & Artem Belogurov
feb.
27

Menno van Delft & Artem Belogurov

‘Miscellanea’ - CD presentatie

Just imagine, being asked whether you would be interested in a pile of copies of scores left over from the extensive collection of the legendary Christopher Hogwood (1941-2014), one of the British pioneers of the Early Music movement. This happened to harpsichordist Menno van Delft who, together with Artem Belogurov, one of his former Master students, worked through no less than twelve large boxes of historical material: a true voyage of discovery!

Artem Belogurov: “I’m very excited to announce that Miscellanea, a three-disc collection of keyboard music Menno van Delft and I recorded in the wonderful Kasteel Amerongen, is now out!”

The music on this album comes from Christopher Hogwood’s collection of mostly unknown 18th- and early 19th-century pieces. Not all pieces are obscure, though. Mozart’s great Sonata in D Major for two keyboards, K. 448 is without a doubt the most familiar work on the album.

“We used a harpsichord and a fortepiano for it and I have to confess it’s so much fun to have all these different sounds and colours combined!”

All of the four instruments on this recording are historical: Kirckman harpsichord (1766), fortepiano by Zahler (1805), Kraemer clavichord (1803), and the Bätz house organ (1813). The harpsichord and the organ live in the castle.

“I think this album is a good representation of both the music and the keyboard instruments one would hear between roughly 1750 and 1815. We tried to ignore as much as possible history’s decisions of who is to be considered a great composer and which instruments deserve to survive and flourish, and judged both the music and the instruments on their own merits. It was great to discover so much new old music and I hope there will be something to your liking too!”

Dit concert is onderdeel van de Geelvinck Salon, een maandelijkse reeks kamermuziekconcerten georganiseerd door Museum Geelvinck, beheerder van de grootste collectie historische piano’s in Nederland.

Evenement bekijken →